پرووال

جنبش زیبایی‌شناسی، 4

اوئن جونز، (1809-1874)

اوئن جونز1، (1809-1874) معمار و هنرمند فعال در زمينه‌ى هنرهاى تزيينى يا دكوراتيو2، ناشر، مؤلف و مدرسِ بريتانيايى كه بيشتر به‌دليل مطالعاتِ گسترده‌اش پيرامونِ موتیف‌ها3 یا نقشمایه‌های هنریِ اقوام و مِلَل، بویژه تمدنهای آسیایی، آفریقایی و حوزه‌ی مدیترانه و انتشار آنها در قالب کتاب و به‌شکلِ جُنگهای تصویری شهرت دارد. جونز در لندن به‌دنیا آمد، پدرش فروشنده‌ی عتیقه‌جات، پوست و خَز بود. جوان بود که در رشته‌ی طراحی‌داخلی تحصیل کرد و بعد از گذراندن دوره‌ای شش‌ساله در یک کارگاه معماری، مدت چهار‌سال به کشورهای ایتالیا، یونان ترکیه، مصر و جنوب اسپانیا سفر کرد. در اسپانیا مطالعاتِ گسترده و بسیار دقیقی روی تزییناتِ کاخِ باشکوهِ الحمرا4 انجام داد و پس از بازگشت به لندن در سال ١٨٣٦، کار حرفه‌ای خود را آغاز نمود. ارزش نقش و رنگ در مطالعاتِ جونز جایگاهِ ویژه‌ای‌ست، به باورِ او، شکل بدونِ رنگ، مثلِ جسمِ بدون جان است.

پی‌نوشتها:

  1. Owen Jones
  2. هنر تزیینی یا دکوراتیو، معمولاً به هنری اطلاق می‌شود که وجه زیبا‌شناسانه‌ی آن نسبت به وجه کاربردی، معناشناسانه و نمادشناسانه‌اش رُجحان و اولویت داشته باشد. بر اساس این تعریف، بسیاری از تولیداتِ صنعتِ دستیِ کالا، موسوم به صنایع‌دستی و حتی بسیاری تولیداتِ طراحی‌صنعتیِ ماشینی، بویژه آن دسته از تولیداتی که علاوه بر ملاحضاتِ کاربردی، به زیبایی و خوشایندی بصریِ کالا نیز توجه می‌کنند، در زُمره‌ی آثارِ هنرهای تزیینی قرار می‌گیرند.
  3. Motif: به‌معنایِ نقش‌مایه، نقش و نگار، یا کار‌مایه‌ی ویژه. همچنین در معنایی دقیق‌تر، به عنصرِ تجسمیِ مشخصی که در آفرینش‌های هنری، و معمولاً به‌شکلِ اِلِمانی تزیینی، تکرار شده و گسترش یابد، اطلاق می‌شود. در هنر‌های سنتی ایران، مانند کاشی‌کاری (در معماری و بنا‌آرایی) در هنر و صنعتِ قالی‌بافی و نیز در نگارگری ایرانی، موتیف‌ها یا نقش‌مایه‌های متنوع و متکثری قابل مشاهده‌اند . موتیف‌ها، گاه جلوه‌ای از پدیده‌های قابلِ شناسایی، مانند نقشِ گیاهان یا جانوران، و گاهی مبتنی بر اَشکالِ هندسی یا انتزاعی هستند.
  4. الحمرا، به‌معنی سرخ، از مشهورترین آثارِ معماریِ اسلامی در اسپانیا به‌شمار می‌آید. کاربریِ این بنا به‌شکلِ کاخی با شکوه، برای سلاطین غرناطه در نظر گرفته‌شده بود. ساخت الحمرا در سدده‌ی چهاردهم میلادی، (هشتمِ هجری قمری) به انجام رسید. این کاخ میانِ دیوار‌های مُستَحکمی قرار گرفته است. نمای بیرونِ آن، مطابقِ الگویِ سایرِ بناهایِ مشابه اسلامی در اسپانیا، ساده و بی‌پیرایه است، در‌حای‌که فضا‌های درونی با نقش‌مایه‌ها و آرایه‌های زیبایی تزیین شده‌اند.  مجموعه‌ی با‌شکوهی از فنونِ عالی هنری و صنعتگری؛ کاشی‌کاری، گچ‌بُری، سنگ‌کاری، طلا‌کاری و نقاشیهای زیبا، زینت‌بخشِ حیاط‌ها، تالارها، اتاقها و چندین ستونِ مرمرینِ با‌شکوه گشته‌اند.

 

 

محتوای کامل این عنوان، بزودی منتشر خواهد شد.
استفاده از محتوای جُستارها، با ذکر دقیق مأخذ و منبع آنها بلا‌مانع است.
جنبشها
جنبش، در نقشِ دستوری اسمِ مصدر (مأخوذ از مصدر جنبیدن)، به معنای لُغویِ حرکت، تحول و تنوع است. جنبش، تلاشی هدفمند و سازمان یافته برای دستیابی به یک نتیجه‌‌ی هنری، فرهنگی یا اجتماعی‌ست. غالبِ جنبشها خواهان تغییرات بنیادی در طرز تلقی مخاطبان یا جامعه‌ی خود بوده‌اند و به این دلیل گاهی مشمول ویژگیهای قاطعیت و عدم مدارا شده‌اند.
هنرمندان
معرفیِ اشخاصی که در آفرینش، طراحی، مهندسی و تولیدِ کالا، هم در زمینه‌ی هنرهایِ تزیینی و هم در شاخه‌ی هنرهای کاربردی، فعال بوده و اندیشه‌ها و آثار آنها به شکل‌گیریِ سبکها، جنبشها و مکاتبِ هنری منجر شده و یا به دلیلِ اهمیت‌شان در زُمره‌ی میراثِ هنری و فرهنگی بشر قرار می‌گیرند، بخشی از برنامه‌ی تولیدِ محتوایِ مجله‌ی پرووال است. اولویتِ ما، معرفیِ هنرمندانی در شاخه‌هایِ طراحی داخلی، طراحیِ صنعتی، صنایعِ دستی، معماری و هنرهای تزیینی یا دکوراتیو است.

بیشتر بخوانید


با خبرنامه‌ی پرووال
در جریان باشید!

مشترک می‌شوم!

دسترسی به
همه‌ی محصولات!

دانلود کاتالوگ‌ها